Slik sparer du penger på drivstoff

spar penger på drivstoff

Bensin og diesel er dyrt i Norge, og ekstra drivstofforbruk svir for både miljøet og lommeboken. Det er også en kostnad som ikke gir deg noe «ekstra»; å sløse med bensin og diesel gir verken glede eller nytte. Og selv om stadig flere nye biler er optimalisert for å spare på drivstoff, er det fortsatt litt å hente på smart bruk. Følg våre tips, så vil du merke det i lommeboken!

Dropp skiboks

Skiboksen er nyttig og kjekk når du skal på fjellet, eller ut på Norgesferie med familien. Men ellers kan den få stå i boden. Skiboksen øker nemlig bilens luftmotstand, slik at bilen må bruke mer energi på å nå samme fart som du må uten. Avhengig av biltype, skibokstype og farten du holder, vil skiboks kunne trekke opp drivstofforbruket ditt med hele 10%! Legger vi SIFO’s referansebudsjett til grunn, vil det for en barnefamilie med to voksne og to barn bety en ekstrakostnad på 10 kroner ekstra hver dag du kjører med skiboks. En tier her og en tier der blir fort en hundrelapp.

Bilen er ikke en kjørende bod

Mange behandler bagasjerommet som en rullende bod, hvor alt som kan være kjekt å ha eller vagt kan relateres til bil og motor får sin faste plass. Det er verken spesielt gunstig for kjøreegenskapene, eller drivstofforbruket. Økt vekt gir nemlig dårligere akselerasjon og dårligere kjøreegenskaper enn du ville hatt med mindre vekt. I tillegg vil du kjenne det i lommeboken over tid. 50 kilo bagasje, gir over 2% økt drivstofforbruk i følge University of Nebraska-Licoln.

Har du rett trykk i dekkene?

I følge BT.no kjører én av fire bilister med så lavt trykk i dekkene at drivstofforbruket øker med 10% på grunn av økt rullemotstand. En annen konsekvens av at du kjører med feil trykk i dekkene, er at dekkene slites fortere ned. Altså en kostnad der og. Og som ikke det var nok; i tillegg til at det er penger å spare, er det også farlig med feil trykk. Avhengig av hvor stort avviket er, vil det påvirke bilens kjøreegenskaper, og det sammen med at de slites fortere enn ellers, kan skape særlig farlige situasjoner.

Klimaanlegget sluker drivstoff

Air condition kan oppleves som Guds gave til mennneskeheten når solen steker som verst, men det er alt annet enn gratis. Bruk klimaanlegget strategisk; ikke bruk det mer enn du må, og forsøk naturlig lufting om det er mulig. Ikke sett det på full styrke om du kun skal ut på en liten tur, og således ikke vil få utbytte av varmen i bilen over tid. Også klimaanlegg tar opp rundt 10% ekstra drivstofforbruk i følge australske miljøvernmyndigheter, avhengig av hvilken biltype du kjører. Discovery Channel-programmet «Myth Busters» har testet forskjellen, og konkluderte med at den var signifikant.

Bremsing = dyrt

Noen nyere biler greier å utnytte hele eller deler av bremseeffekten. Dette er for eksempel en egenskap flere hybridbiler er utstyrt med. For oss vanlige dødlige med petroleumdrevne motorer er det imidlertid kun penger ut vindet. Jo mindre du bremser, jo mer sparer du. I stedet for å bremse, bør du heller for eksempel prøve å redusere farten mest mulig ved å slippe gasspedalen.

Råkjøring koster skjorten – selv uten bot

Råkjøring kan fort resultere i både bot og prikker på sertifikatet om du er uheldig å bli tatt. Dyrt blir det dog uansett; jo fortere du kjører, jo mer koster det. Eksempelvis øker du drivstofforbruket med 25% når du øker farten fra 90 km/t til 110 km/t. Det blir det fort penger av om du legger det til deg som en vane. Kombinerer du det med skiboks og klimaanlegg mens du ruller nedover motorveiene i Sør-Europa på bilferie med familien, blir det fort en anseelig post i feriebudsjettet.

PS. VIl du spare enda mer? Betal alltid for bensinen med enten Shell MasterCard, 365Privat MasterCard eller Ikano VISA og få rabatt på både diesel og bensin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *